Italian Early Renaissance Painter, 1267-1337
Italian painter and designer. In his own time and place he had an unrivalled reputation as the best painter and as an innovator, superior to all his predecessors, and he became the first post-Classical artist whose fame extended beyond his lifetime and native city. This was partly the consequence of the rich literary culture of two of the cities where he worked, Padua and Florence. Writing on art in Florence was pioneered by gifted authors and, although not quite art criticism, it involved the comparison of local artists in terms of quality. The most famous single appreciation is found in Dante's verses (Purgatory x) of 1315 or earlier. Exemplifying the transience of fame, first with poets and manuscript illuminators, Dante then remarked that the fame of Cimabue, who had supposed himself to be the leader in painting, had now been displaced by Giotto. Ironically, this text was one factor that forestalled the similar eclipse of Giotto's fame, which was clearly implied by the poet. Related Paintings of GIOTTO di Bondone :. | Ecstasy of St Francis | Decorative band with figures | Decorative band with figure | Flight into Egypt | Scenes from the Life of | Related Artists:
Mattheus Ignatius van Breewas a Belgian painter, sculptor and architect.
He was born at Antwerp in 1773, was instructed by Regemorter; he afterwards went to Paris, and after having obtained by a 'Cato in Utica' the second prize for Rome, he went to that city in 1797e returning to his native country in 1804.[1] He painted numerous historical pictures, some of which are of large dimensions, and obtained a high reputation in Flanders. His conceptions are frequently poetical, and his compositions graceful, delineated with a light, free, and spirited pencil ; but his colouring is rather too florid in some instances.
He was first professor at the Academy of Fine Arts at Antwerp, and in 1827 its director. Member of several other scientific institutions like the academies of Amsterdam, Rome, Munich and New York. Among his most important works are 'The Patriotism of the Burgomaster Van der Werft,' in the Town-Hall at Leyden, and 'The Death of Rubens,' in the Museum at Antwerp. He brought forward some of the most eminent of the later Flemish painters, among whom are Wappers, De Keyser, F. de Braekeleer, and others of whom their country is justly proud. Van Bree died at Antwerp in 1839.
johan zacharias blackstadiusblackstadiusseated female model
december1842.
royal academy of fine arts
carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795).